Chocolate Crackles

Gud vad jag älskar våren <3 absoluta favoritårstiden! Så otroligt underbart med värmen, blommorna och de ljusa kvällarna. Känns äntligen som att naturen lever igen efter den nästintill oändliga vintern. Dum som jag är så lyckades jag för att helt byta samtalsämne glömma min kamerasladd ute hos pappa så ikväll får det bli ett lite försenat inlägg om de kakor som jag bakade i veckan. Det här är min pojkväns favoritkakor så jag har bakat dem ett antal gånger sen min mamma upptäckte receptet för ca ett halvår sen. Alla som har smakat dessa kakor har tyckt väldigt mycket om dem. Både vuxna och barn. Receptet kommer från Leila

 

LEILAS CHOCOLATE CRACKLES

 

Ugn:

175 Grader


Ingredienser:

100 g mörk choklad
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
60 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl farinsocker
1 ägg
1/2 tsk vaniljsocker
1/2tsk mald kardemumma
1/4dl mjölk

strösocker + florsocker

Smält chokaden i vattenbad och låt svalna något. Vispa smör och farinsocker. Vispa i ägget. Blanda i vaniljsocker, kardemumma och den smälta choklden. Blanda ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och salt i en separat skål. Blanda samman mjölblandingen, smörblandningen och mjölken. Låt stå i kylskåp några timmar tills smeten har blivit tillräckligt "hård" för att rulla till ca 18 st bollar. Platta till bollarna något och rulla dem var för först i strösocker och sedan i mycket florsocker (bollarna ska vara så vita som möjligt) Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt (Tänk på att kakorna flyter ut lite så lägg dem inte för tätt). Grädda kakorna i ca 10 minuter tills de krakelerar.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0