Ciabatta

Tänkte lägga in receptet på Ciabattan som jag bakade igår. Brödet blev segt och fick en fin skorpa. Men nästa gång tror jag att jag kommer se till att de får lite mer färg, de blev lite väl bleka tycker jag. Det tar ganska lång tid att baka dessa bröd men det är absolut inte krångligt. Rekomenderar dock att man har en assistent eftersom degen ska arbetas ordentligt för att brödet ska bli sådär segt som man vill ha det ^^

 

CIABATTA


Ugn:

175 Grader


Ingredienser:

25 g jäst

5 dl vatten

1 msk olivolja

1 msk salt

ca 13 dl vetemjöl

 

Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen och lös den i vattnet. Tillsätt salt och olivolja och arbeta i mjölet. Arbeta degen kraftigt i ca 10 minuter och låt jäsa i 1 timme. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och skär degen i lagom stora bitar. Knåda degen så lite som möjligt. Lägg degbitarna på bakplåtspappersklädd plåt med stora mellanrum. Jäs ytterliggare ca 2 timmar. Grädda i ca 25 min och låt svalna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0