Vanliga och ovanliga bullar

Påskafton imorgon :D Jag ääälskar påsken <3 Absoluta favorithögtiden. Ingen konkurens någonstanns. Älskar lugnet och värmen och gemenskapen. Att man vistas så mycket ute. Att alla är så avslappnade. Att alla för en dag lixom går i barndom igen. De sista dagarna har jag fixat en massa godis som jag ska ge till några av mina närmaste och käraste <3 Känns mycket bättre att ge bort ett fåtal hemgjorda, fina godisar istället för en stor mängd köpegodis som inehåller saker man inte ens vill veta namnet på. Och att det är så uppskattat är ju inte heller helt fel ^^ Bilder och recept kommer dyka upp kommande veckan. Om jag inte hinner titta in här imorgon så får ni ha underbar påsk, det tänker iaf jag ha ^^

Denna långrfredag tänkte jag lägga in lite bilder och recept på två sorters bullar. Grunden till båda sorterna är en vanlig vetebullsdeg och den ena fyllningen är en traditionell kanelfyllning. Den andra fyllningen med pistagenötter är lite ovanligare men lika uppskattad. Av vissa är dessa bullar t.o.m mer uppskattade än kanelbullarna. Både min bror och pojkvän tycker att de är de godaste bullarna de har smakat ^^ Andra håller sig helst till de kaneldoftande bullarna med pärlsocker på. Och jag klagar inte. Det betyder ju bara mer bakning för mig :D


PISTAGE/KANELBULLAR

Ugn:
250 grader

Deg:
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk malen kardemumma
1/2 dl socker
Ca 13 dl vetemjöl

Pistagefyllning:
50 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl hackade pistagenötter
100 g riven mandelmassa/marsipan

Kanelfyllning:
100 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 msk malen kanel

1 ägg till pensling

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Smula jästen och lös den i mjölkblandningen. Blanda i salt, kardemumma och socker. Arbeta i mjölet. Spara ca 1 dl till utbakningen. Låt jäsa övertäckt ca 30-40 minuter.
Blanda under tiden ihop ingredienserna till fyllningen/fyllningarna till en jämn kräm. Knåda degen och  kavla ut den till en ca 1-2 cm tjock fyrkantig platta. Bred på fyllningen och  vik degen dubbel så att innehållet hamnar på insidan. Kavla till degen och skär den i remsor. Snurra samman två remsor åt gången och forma dem till bullar. Låt jäsa övertäckta i ytterligare ca 30-40 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö pärlsocker på kanelbullarna/hackade pistagenötter på pistagebullarna. Grädda ca 5-10 minuter. Jag lämnar personligen aldrig ugnen när jag gräddar bullar eftersom det går galet fort för dem att bli brända om man inte håller stenkoll.

*Man kan även ha i lite grön karamellfärg i pistagefyllningen om man vill. Personligen tycker jag inte att det behövs. Kan bero lite på att jag typ flyr färgämnen och konserveringsmedel som pesten men det är väl ändå smaken som är det viktigaste ¨¨

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0