Helg och Havreflarn

I fredags åkte jag ut till min pappa ute i skogen. Och hamnade i ett blåsväder som fick Gudrun (stormen) att verka som en mild sommarbris. Det varade tack och lov bara i typ 5-10 minuter. Men på den korta tiden lyckades den slita upp träd, bryta av flaggstänger och ha sönder strömledningar. Vi hade ingen ström förens framåt 12-tiden på lördagen så vi spenderade fredagskvällen i gamaldags anda med levande ljus utan vare sig tv eller datorer. Tycker det är ganska fascinerande hur hela vårt moderna samhälle kan kastas omkull av naturens krafter. Hur som helst. På lördagen var jag ute och vandrade i skogen och plockade blåsippor. Utan jacka! Äntligen verkar det som att våren faktiskt är här. Jag bara måste lägga ut några bilder på dom små underverken. Blåsippor är ju typ det sötaste som finns <3


Idag var det bestämt att jag skulle baka lite kakor till min mamma efterom att hon ska ha symöte imorrn. Men till min stora förskräckelse upptäckte jag att vetemjölet var slut. Letade förgäves efter något kakrecept utan vetemjöl. Men icke. Då försökte jag göra havreflarn med grahamsmjöl. Det gick inge bra. Så lat som jag är ringde jag och gnällde för min pojkvän som underbar som han är erbjöd sig att cykla hem till mig med ett paket vetemjöl <3 Då kunde jag göra riktiga havreflarn med chokladfyllning. Jag gjorde även äppelkaka men den blev lite för ful för att få vara med på kort ^^ Men gott luktade den. Och förhoppningsvis smakar den lika gott.


HAVREFLARN MED CHOKLADFYLLNING

Ugn:
200 grader

Ingredienser till havreflarn:
75 g smör
1/4 tsk bakpulver
2 msk ljus sirap
2 msk mjölk (jag hade bara yoghurt hemma och det fungerade utmärkt)
1 dl socker
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl

Smält smöret och blanda i övriga ingredienser till en jämn smet. Klicka ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Jag använde ungefär en msk smet till varje havreflarn. Tänk på att de flyter ut mer än man tror. Grädda dem ca 5 minuter. Låt svalna.

Ingredienser till chokladfyllningen:
50 g rumsvarmt smör
1 msk kakao
1 msk florsocker

Blanda samman ingredienserna till en jämn kräm. Bred smeten på hälften av havreflarnen och tryck fast ett tomt havreflarn på varje chokladkrämstäckt flarn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0