Helgbröd

Eftersom jag går i skolan så blir det inte så värst mycket bakning eller matlagning på vardagarna. Äter mest rester ur frysen. Idag åt jag t.ex. kokta linser med hemmagjord upptinad gnocchi, avocado, kesellasås och sallad. Tog dock inte några bilder eftersom gnocchin såg ut som ett gäng slemmiga gråaktiga klumpar. Inte särskillt aptitretande syn. Men gott var det ^^ Hur som helst jag hann inte ta kort på vad jag bakade i söndags så jag passade på att göra det idag när det fortfarande var tillräckligt ljust. Jag har på flera bloggar sett recept på s.k bovetefrallor och jag tog inspiration från dessa i söndags. Bröden fick ett härligt tuggmotstånd av bovetet och linfröna och en mjuk, fyllig smak av kardemumman <3. Dessa bröd kommer jag helt klart att göra igen men nästa gång tror jag att jag kommer blanda linfröna med lite andra frön.


KARDEMUMMAFRALLOR MED HELT BOVETE

 

Ugn:

225 Grader

 

Ingredienser:

5 dl helt bovete

1 dl hela linfrön

7 dl "nykokt" vatten

50 g jäst

1 1/2 dl ljummet vatten (37 grader)

1 tsk salt

1-2 tsk malen kardemumma

1 rivet äpple/päron (jag tog hälften av varje)

5-6 dl rågmjöl

5-6 dl grahamsmjöl

 

Skölj bovete och linfrön i kallt vatten. Häll det nykokta vattnet över bovetet och linfröna och låt stå och svälla övertäckt i ca 5 timmar.

Smula jästen och lös den i det ljummna vattnet. Tillsätt salt, kardemumma, äpple/päron, rågmjöl, grahamsmjöl och boveteblandningen. Arbeta samman till en småkladdig deg. Forma den genast till ca 20 frallor och lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. Låt dem jäsa övertäckta ca 40 min. Grädda i ca 10-13 min.


Kommentarer
Postat av: Mika

sv: tack så mycket för din kommentar :) får ta och kika runt lite på din blogg nu :)

2011-04-12 @ 21:16:35
URL: http://matverkstan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0