Vardagsbröd

Såhär i veckorna kan det ju bli lite svårt att ha ork och tid att baka. Men om man som Elin är smått beroende av doften, synen och smaken av nybakt bröd så kan det vara bra att ha några recept som är förhållandevis snabba och enkla. Så när jag biir sådär galet sugen på att baka bröd en vanlig måndagkväll brukar jag ta till det supersnabba bikarbonats-brödet. Jag har hört en hel del negativt om detta sorts bröd. Som att det blir torrt snabbt, att det smakar bikarbonat och att det blir för "tungt". Men jag håller inte med någonstanns. Mitt bikarbonatsbröd blir alltid väldigt gott och saftigt och det håller sig saftigt längre än många jäst-bröd gör. Det får en lite knaprig yta och ett inehåll med perfekt tuggmotstånd. Men så tycker jag ju oxå allra bäst om sega och bastanta bröd. Fluffig, vitt, smaklöst franskbröd är inget för mig. Hur som haver. Det här brödet blir aldrig likadant två gånger eftersom jag alltid slänger i lite olika saker beroende på vad jag har hemma för tillfället. Därför är det lite svårt att skriva ut ett recept. Men här kommer en ungefärlig beskrivning på mitt grova, smakrika och snabba bikarbonatsbröd.

 

SUPERSNABBA BRÖDET

 

Ugn:

175 grader

 

Ingredienser:

1 stor finriven morot

1 tsk salt

2 tsk bikarbonat

3 dl gryn/flingor (rågflingor, havregryn etc.)

4 dl mjöl (graham, råg, dinkel etc.)

1 1/2 dl frön/kross/hackade nötter (solrosfrön, rågkross, valnötter etc.)

ca 5 dl "vätska" (mjölk, yoghurt, kesella etc.)

ev. smaksätning t.ex. soltorkade tomater, rosmarin eller kanel


Blanda samman alla torra ingredienser. Häll i vätskan och rör samman till en kladdig smet. Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd brödform. Grädda ca 60-70 minuter. Låt svalna. Brödet går bra att äta med en gång men håller ihop bättre om man väntar tills nästa dag.



Kommentarer
Postat av: 1000FOT

Jag har ju redan tjatat om det... men du måste fotografera det där brödets skurna sida också, så folk får se hur smaskigt och vackert det ser ut inuti!

2011-04-14 @ 11:56:48
URL: http://tusenfot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0