Äntligen...

Har jag gjort egen musli!!! Applåder till mig! Har tänkt att jag ska göra musli i sisådär ett år ungefär men har av någon anledning aldrig tagit tag i det. Men nu har det alltså hänt. Och jag bankar nästan mig själv i huvudet för att jag inte har gjort detta tidigare! Det blev så gott!!! Perfekt knaprigt och krispigt. Och så himla bra att kunna smaksätta och ha i precis vad man vill.  Jag smaksatte den här muslin med kanel, kardemumma, vanilj och kakao. Yummie! Nästa gång tror jag att jag ska göra en variant med inslag av cocos ^^ Längtar tills jag får göra nästa omgång musli ^^

 

KANEL, KARDEMUMMA, VANILJ OCH CHOKLADMUSLI

Ugn:

175 grader

 

Ingredienser:

2 dl havregryn

2 dl rågflingor

1/5 dl hela linfrön

1/5 dl solroskärnor

1/5 dl pumpakärnor

1/5 dl grovt hackade mandlar

1/5 dl grovt hackade valnötter

1/2 dl russin

1/2 dl grovt hackade katrinplommon

1/2 tsk malen kanel

1/2 tsk malen kardemumma

1/2 tsk äkta vaniljpulver

1/2 tsk kakao

1 dl vatten

 

Blanda samman havregryn, rågflingor, linfrön, solroskärnor, pumpakärnor, mandlar, valnötter och kryddor i en ungfast form eller långpanna. Häll över vattnet och blanda samman tills allt är fuktigt. Grädda ca 20 minuter i ugnen tills muslin har blivit knaprig och torr. Var noga med att röra om åtminstonne en gång så att muslin gräddas jämnt. Tillsätt russin och katrinplommon och låt muslin svalna helt. Förvara muslin i en lufttät burk




Kommentarer
Postat av: Katarina

Javisst blir det gott att laga egen musli och enkelt är det dessutom :)

2011-07-11 @ 04:47:15
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Maria

Wie, jag tror vi gillar samma grejer :). Hemmagjord müsli är min specialiet :). Sjukt gott.



Jag har alltid velat ha en hund.. så länge jag kan minnas, men tyvärr är inte min päron lika positivt inställda. Men när jag är färdigutbildad då kommer jag minsann skaffa mig en egen liten sötnos :)

2011-07-11 @ 19:21:28
URL: http://mariaeleonor.blogg.se/
Postat av: Elina

Vad gott det ser ut! :D

2011-07-17 @ 14:35:28
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0