Riktigt chokladig chokladkaka

I onsdags och torsdags var jag och hälsade på min mor. På onsdagen myste vi med tacos och rött vin och på torsdagen ägnade jag dagen åt att gå ut med voven, äta obcena mängder knäckebröd med kaviar (jag åt nästan upp ett helt paket råg-rut på mindre än två dygn) och baka en chokladkaka som mamma skulle ha med sig till jobbet på fredagen.

Jag har länge sneglat runt på olika hemsidor och bloggar och inspirerats av en massa riktigt amerikanska chokladkakor (flera lager, frosting etc.). Den ena vackrare än den andra. Och det har bokstavligt talat kliat i fingrarna på mig efter att få testa att baka en sådan kaka. Så i torsdags tyckte jag att det skulle passa att testa att baka ett sådant konstverk.

Jag utgick från ett recept på "Old fashioned chocolate cake" som ursprungligen kommer från Nigella Lawson (som förövrigt tillsammans med Per Moberg är min favorit tv-kock ^^). Dock har jag gjort lite förändringar här och där. Dels för att jag inte hade alla ingredienser och utrustning som krävdes och dels för att jag trodde att det skulle bli bättre så ^^  Det tog lite tid att göra den här kakan men det var superkul och den blev jättefin. Och enligt min mor var den extremt uppskattad av både henne och hennes jobbarkompisar ^^



CHOKLADIG CHOKLADKAKA

Ugn:
160 grader

Ingredienser:

Kaka:
2 dl strösocker
2 ägg
175 g mjukt smör (ev halvsmält i micron)
1 dl crème fraiche (1/2 burk)
1/2 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk äkta vaniljpulver
1 nypa salt

Chokladfrosting:
175 g mörk choklad
75 g smör
1 msk ljus sirap
1 dl crème fraiche (1/2 burk)
5 dl florsocker

Kaka:
Vispa samman ägg och socker. Tillsätt crème fraiche, mjölk och smör. Blanda samman till en smet. Blanda samman mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat, vaniljpulver och salt i en separat skål. Häll mjölblandingen i äggsmeten och rör samman till en jämn smet. Häll smeten i en teflonform (24 cm i diameter). Grädda ca 30-40 minuter. Kolla kakan genom att provsticka den med en potatissticka eller liknande. När potatisstickan inte längre blir kladdig är kakan klar. Låt kakan svalna

Chokladfrosting:
Smält choklad och smör över vattenbad. Sikta under tiden flosockret i en separat skål. Blanda ner sirap och crème fraiche i den smälta chokladblandingen. Blanda till sist i det siktade florsockret.

"Ihopsättning":
Dela chokladkakan i två lager. Fördela 1/3 av chokladfrostingen på det nedersta lagret av kakan med hjälp av ex. en smörkniv. Lägg på det andra lagret av kakan och sprid ut den resterande chokladfrostingen på och runt kakan.   


Kommentarer
Postat av: Maria

mumms säger jag :)

2011-07-04 @ 22:41:22
URL: http://mariaeleonor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0