Brödnarkoman?

Jag vet inte om det märks men jag är lite inne i en bakperiod just nu ^^ Delvis för att jag inte har mycket att göra om dagarn, delvis för att det är kul och delvis för att jag förbrukar såna enorma mängder bröd när jag går hemma hela dagarna! Bara som exempel så blev hela plåten med focaccian jag gjorde häromdagen uppäten på mindre än två dygn. Och då är det ändå absolut inte så att jag bara äter bröd. Men jag antar att bröd för mig är lite som typ... kaffe för andra. Har jag inget bröd hemma blir jag grinig, sur och tvär. Stört? Lite kanske ^^ Hur som haver: P.g.a mitt brödbehov så behövs mitt skafferi ständigt fyllas på. Och jag klagar inte. Det är ju superkul att mixtra fram och tillbaka med olika ingredienser och hitta på nya konsistenser. Och inte att förglömma: Doften! Finns det någon mysigare och hemtrevligare doft än nybakt bröd? Inte vad jag kan kommma på iaf ^^

Gårdagens bröd blev ett bakpulverbröd med smak av morot och valnötter. Jättesnabbt och jättegott ^^

 

MOROT & VALNÖTSBRÖD

 

Ugn:

175 grader


Ingredienser:

1 stor finriven morot

1 dl grovt hackade valnötter

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 dl rågkkross

2 dl havregryn

1 dl rågflingor

4 dl rågmjöl

1 dl kruskakli

1/2 burk kesella

ca 4 dl vatten


Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt kesella och vattnet och rör ihop till en jämn, kladdig deg. Stjälp upp degen i en bakplåtspappersklädd brödform. Grädda ca 60-70 minuter. Låt gärna svalna helt innan du skär upp brödet eftersom det annars faller sönder väldigt lätt.


Kommentarer
Postat av: 1000FOT

Nu har jag ätit upp min del av brödet. Vansinnigt gott, hoppas du tänker göra det fler gånger!

2011-06-24 @ 12:17:17
URL: http://tusenfot.com
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-19 @ 20:02:39
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0