Fullkornsgnocchi

Igår var jag som vanligt rastlös (sommarlov) så jag bestämde mig för att göra gnocchi. Har gjort det en gång förut och det blev väldigt gott.  Det tog dock ganska lång tid att göra så jag har inte riktigt hunnit eller orkat göra det igen. Men igår slog jag slag i saken. Och återigen blev de väldigt goda. Förra gången använde jag huvudsakligen vetemjöl men den här gången hade jag i en ganska stor del grahamsmjöl för att se hur det blev. Och de blev i min mening ännu godare den här gången ^^  De går även alldeles utmärkt att frysa in så man kan passa på att göra en ordentlig satts när man ändå är i farten ^^ Jag vet att de inte ser sådär supersmaskiga ut... Men de ääär jättegoda! Lovar ^^


FULLKORNSGNOCCHI

Ingredienser:
8 medelstora potatisar
2 ägg
ca 5 dl grahamsmjöl
ca 3 dl vetemjöl

Koka potatisen med skal på i 30-35 min. Låt svalna och ta bort skalet. Pressa eller mosa potatisen med gaffel. Blanda i äggen. Arbeta i mjölet. Degen ska vara hanterbar så om den är för kladdig kan man tillsätta lite mer mjöl. Rulla degen till "ormar". De ska vara ungefär 2 cm i diameter. Skär i ca 2 cm stora bitar. Använd en gaffel för att göra skåror i gnocchin (se bild)  Koka upp en kastrull med vatten och 1 msk salt. Koka 6-8 gnocchis i taget. När de flyter upp till ytan är de klara. Låt svalna och "torka". Ät eller frys in.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Låter gott!

2011-06-10 @ 16:15:21
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: sandra

ser jättegott ut :D

2011-06-12 @ 16:33:06
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/
Postat av: M

sv: tack så mycket! jag gillar dom också ;)

2011-06-13 @ 13:11:21
URL: http://enbloggomlchf.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0