Mättande

Jag har kommit fram till att det bästa man kan äta till frukost när man vill stå sig ett tag är gröt. Har testat flera andra frukostallternativ men jag kommer ändå alltid tillbaka till samma slutsats. Inget slår gröt när det gäller långvarig mättnad. Och just idag kände jag att det var passande att hålla sig mätt lite extra länge eftersom jag skulle med bussen ganska snart efter att jag hade vaknat. Därför fick dagens frukost bli en gröt med smak av kakao, banan och vanilj. Tillsammans med hackad persika, äpple, rabarber och pistagenötter + lite yoghurt blev det en underbart mumsig blandning som jag stod mig på i några timmar. Om ni liksom jag gillar kombinationen kakao/choklad och banan så är denna gröt verkligen att rekomendera. Med lite vanilj och färsk frukt blir den helt superb ^^


CHOKAD, BANAN OCH VANILJGRÖT

Ingredienser:
1 dl havregryn
2 dl vatten
1 nypa salt
1/2 - 1 tsk kakao (beronde på hur "chokladig" du vill ha gröten)
1/3 tsk äkta vaniljpulver
1/2  mosad banan

Koka upp havregryn, vatten, salt, kakao och vaniljpulver. Sänk värmen och låt gröten småkoka till önskad konsistens (ca 2-4 min) Häll upp gröten i en tallrik och fördela den mosade bananen över gröten. Strö på vanlfri topping och ät gärna tillsamans med mjölk eller yoghurt.

Kommentarer
Postat av: Victoria

Sv: Håller med! :D



Åh, vilken smarrig gröt! Nu har du överträffat dig själv, igen! ;)

2011-06-17 @ 19:14:18
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: 1000FOT

Lite kul att man inte ser själva gröten... Men jag antar att den finns där, någonstans under allt det där mumsiga? :P

2011-06-17 @ 20:10:20
URL: http://tusenfot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0