Godaste brödet

Idag har jag bakat mitt hittills godaste bröd! Det är helt underbart! Perfekt knaprig skorpa, segt och mjukt innanmäte och god, fyllig smak av olika mjöler och fröer. Är verkligen helt såld på det här brödet. Gjorde det för första gången förra veckan och då tog det slut på sisådär två dagar... Så idag gjorde jag dubbel satts. Så kanske det räcker veckan ut. Kanske...


FRÖBRÖD MED KNAPRIG SKORPA

Ugn:
250/200 grader

Ingredienser:
5 dl ljummet vatten (37 grader)
25 g jäst
1/2 - 1 dl blandade fröer
ca 4 dl grahamsmjöl
ca 4 dl rågmjöl
ca 3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Smula jästen och lös den i vattnet. Tillsätt fröerna och mjölerna. Arbeta i maskin ca 15 min. Tillsätt saltet och arbeta ytterliggare ca 5 min. Degen ska vara fast men ändå lite kladdig. Jäs övertäckt 30-40 min. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela i två lika stora delar. Forma till limpor och lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. Arbeta degen så lite som möjligt. Jäs ytterigare ca 1 timme. Pensla ev bröden med vatten och strö över valfria frön (jag använde svara sesamfrön). Grädda ca 5 minuter på 250 grader och sänk sedan till 200 grader och grädda ytterliggare ca 20 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0