Pitabröd

Har spenderat största delen av dagen i sängen. Har stresst runt som en galen höna hela veckan (lördag inräknat) så idag tog tröttheten ut sin fulla rätt. Ska snart gå och lägga mig igen men tänkte först lägga ut lite recept och bilder på mina favoritpitabröd Har alltid en påsa med dessa liggande i frysen. Perfekt att bara köra i micron när det är tacos-dags ^^ De här bröden är ganska grova och (enligt mig) mer mättande än de klassiska pitabröden som är bakade på endast vetemjöl. Men de är ändå underbart mjuka och luftiga.

 

GROVA PITABRÖD

 

Ugn:

175 grader

 

Ingredienser:

50 g jäst

5 dl ljummet vatten (37 grader)

1 tsk salt

1 msk rapsolja

5 dl grahamsmjöl

7 dl vetemjöl

1-2 msk hela linfrön

 

Smula jästen och lös den i det ljummna vattnet. Blanda i salt och olja. Arbeta i mjölet och linfröna och låt jäsa övertäckt i ca 1 timme. Dela degen i ca 12 lika stora bitar. Arbeta ut dem till ca 1/2-1 cm tjocka rundlar. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och grädda dem i ca 10 minuter tills de har blivit höga och luftiga och luktar gott. De får inte mycket färg så luras inte av att de ser lite bleka ut. Låt svalna under duk.

 

Här kommer även några bilder på min lilla brödälskande bäbis <3

 



Kommentarer
Postat av: 1000FOT

Din katt är inte som andra katter... och hon har dessutom en imponerande lång tunga!

2011-05-10 @ 16:42:52
URL: http://tusenfot.com
Postat av: Victoria

Vilken söt kisse! :D

2011-05-18 @ 21:13:02
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Mika

sötaste bilden jag sett på länge!

2011-05-18 @ 22:03:54
URL: http://matverkstan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0