Pizza

Lovade ju ett recept på pizza. Och ett recept på pizza you shall have ^^ Folk verkar i allmänhet tro att det är världens jobb att baka egen pizza men jag håller inte med någon stans. Det är ju jättelätt. Plus att det är betydligt billigare än att köpa färdig pizza och framförallt är det mycket godare än alla köpepizzor i vääärlden! Men det är ju bara min åsikt ^^

 

Hur som helst så utgår jag alltid från ungefär samma botten som jag har både grahamsmjöl och vetemjöl i. Tycker att det blir mycket knaprigare och smakrikare så. Men det är såklart valfritt. Och sen varierar jag den genom att slänga på olika saker från gång till gång. Den här gången blev det tomatpuré och en massa skivad tomat (hade inga krossade tomater hemma), lite pesto, paprika, rödlök, vitlök, soltorkade tomater, hemodlad sparris (som jag hade kokat lite snabbt innan jag la dem på pizzan), torkad oregano och lite flingsalt. Brukar vanligtvis oxå ha smulad fetaost på men det hade jag ingen hemma heller... Men det smakade ändå supergott med lite balsamvinäger ringat över och ett glas rött vin till ^^

 



Grov pizzabotten
1 ugnsplåt

Ugn:
225 grader

Ingredienser:

2 1/2 dl ljummet vatten (37 grader)
25 g jäst (1/2 paket)
ca 5 dl grahamsmjöl
ca 3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Smula jästen och lös den i vattnet. Tillsätt salt och mjöl och arbeta samman till en deg (jag brukar göra detta för hand) Låt jäsa övertäckt i 1/2 - 1 timme. Kavla eller tryck ut degen till en stor eller två mindre bottnar. Strö på valfri topping. Grädda i ca 15-20 minuter.

*Går även bra att frysa in


Kommentarer
Postat av: 1000FOT

Jag ska göra ungefär en sån här pizza nu i veckan, tror jag. Undrar om någon pizza kommer att kännas komplett utan sparris hädanefter... Det börjar bli min favoritgrönsak!

2011-05-30 @ 11:16:18
URL: http://tusenfot.com
Postat av: M

Vilken vacker pizza!

Sv; haha, nä, säskilt köttig är den inte, men god!

2011-05-31 @ 13:02:37
URL: http://carbsruinedmylife.blogspot.com/
Postat av: Johanna

ser god ut! den bottnen ska jag testa!

2011-06-08 @ 23:39:10
URL: http://joannasbakery.blogspot.com
Postat av: sandra

hur fick du till en sån snygg bild ? :D ser himelsk gott ut :D

2011-06-14 @ 15:57:07
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0