Bullar

Nu är jag ledig från jobbet och har bosatt mig ute i skogen hemma hos pappa. Det är så underbart att vara här. Inga bilar, inga gatlyktor, inga människor som stör och stirrar. Det är så annorlunda här mot i stan. Alla är så lugna och avslappnade. All press, stress och ångest bara släpper när man kommer ut hit. Älskar att vara här mer än någon annan stanns <3

Igår tog jag det jättelugnt. Jag gick upp vid 11 och åt frukost i lugn och ro och sen spenderade jag typ hela dagen i köket. Bakade bl.a två sortest bullar. Traditionella kanelbullar och egenkomponerade mandelbullar. Båda blev enligt pappa och pappas flickvän mycket mumsiga. Det finns nog inget jag tycker är lika mysigt och nostalgiskt som att baka bullar. Och det finns nog inget som är mer uppskattat än just bullar. Det känns så genuint och gammaldags på något sätt.

Jag vet att det finns ett recept på bullar här sen tidigare men jag har gjort om det lite så jag skriver ut det på nytt igen ^^

 


GRUNDDEG TILL BULLAR

Ugn:
250 grader

Ingredienser:
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt 1-1 1/2 tsk malen kardemumma (beroende på hur stark smak man vill ha)
1/2 dl ljus sirap
12-13 dl vetemjöl

Smält smöret, tillsätt mjölk och värm/låt svalna tills blandingen är ljummen (37 grader). Smula jästen och lös den i mjölkblandingen. Tillsätt salt, kardemumma och sirap och blanda ihop. Arbeta i mjölet lite i taget. Degen ska vara mjuk men ändå fast och okladdig. Låt jäsa övertäckt i 30-40 minuter. Arbeta under tiden ihop ingredienserna till fyllningen.

KANELFYLLNING
Till en halv satts deg

Ingredienser:
50 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 msk malen kanel

MANDELFYLLNING
Till en halv satts deg

Ingredienser:
50 g mjukt smör
100 g riven madelmassa
1/2 dl finhackad mandel

Dela degen i två delar. Kavla ut degen till en fyrkantig platta (ca 1 cm hög). Sprid ut fyllningen på degplattan och vik ihop den så fyllningen hamnar inuti degplattan. Skär i remsor och snurra samman två remsor i taget. Forma till bullar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa 30-40 minuter. Pensla med ett lätt vispat ägg och strö på valfri topping. Jag använde pärlsocker på kanelbullarna och finhackad mandel på mandelbullarna. Grädda 5-10 minuter. Håll koll för de bränns snabbt. Låt svalna och ät.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Så vackra bullar och säkert jättegoda!

2011-07-21 @ 03:48:27
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0