Jordgubbs- och bananyoghurt utan läskigheter

När jag handlar mat finns det en sak jag försöker undvika så mycket som möjligt. Inte fett eller socker eller någonting sådant. Utan onaturliga tillsattser. Typ konserveringsmedel, konsistensgivare, färgämnen och sånt. Jag tycker att det är väldigt onödigt och lite småläskigt med såna ingredienser. Så för att undvika dem brukar jag försöka att göra så mycket som möjligt från grunden. Jag gör mitt eget bröd, jag köper nästan bara färska råvaror och jag väljer alltid de livsmedel som inehåller så lite tillsattsämen som möjligt. Så här kommer ett litet tips för er som liksom jag vill undvika dessa i de flesta onödiga tillsattser har jag ett litet tips. Gör egen smaksatt yoghurt. Mycket bättre och naturligare än den man köper i affären. Och bara som ett litet extra plus så blir det typ 1000 gången godare ^^

I förrgår testade jag att göra egen jordgubbs- och bananyoghurt. Jag hade lite färska jordgubbar som hade börjat bli lite väl mosiga och torra och en lite halvbrun och små sorglig banan. Inte så jättelockande att äta som de var, men helt perfekta att blanda samman till en krämig, ljusrosa yoghurtblandning. Den blev så god! Smakade riktigt mycket jordgubb och banan. Med lite hemmagjord musli blev det supersmaskigt ^^

 

JORDGUBB- OCH BANANYOGHURT

 

Ingredienser:

1 dl färska jordgubbar

1/2 banan

1 1/2 dl yoghurt

1/2 dl kesella

 

Hacka jordgubbarna i småbitar och värm i kastrull eller micro tills jordgubbarna har blivit mjuka och varma. Mosa bananen och blanda samman med jordgubbarna till en jämn smet Blanda i yoghurten och kesellan och strö på valfri topping. Ät.


Kommentarer
Postat av: Victoria

Sv: Håller med! Speciellt den röda grapefrukten ;)



Vad smarrigt! (som vanligt) :D

2011-07-19 @ 23:35:23
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Maria

Åh vad jag håller med dig! Köper alltid bara naturell fil och smaksätt själv sen genom att ha i en massa frukt och bär - smakar ju dessutom tusen gånger bättre än den färdiga man köper + att man slipper all skit.



Och tack så mycket för dina fina ord :)

2011-07-30 @ 18:32:38
URL: http://mariaeleonor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0