Middag

Idag har jag ätit en av mina favoriträtter till middag. Ärtsoppa <3 Jag vet jag vet. Ärtsoppa? Som favoriträtt?! Är du 65 eller? Men det är ju en så underbart maträtt! Har älskat det ända sen jag var liten och jag kan inte förstå varför så många har så svårt för det. Det är nyttigt, billigt, lättlagat och framförallt galet gott! Och dessutom är det jättesmidigt när man kommer hem en onsdagskväll och inte orkar ställa sig och laga mat. Bara att plocka fram en portion ur frysen, in i micron vips klart ^^ Till hade jag en delad fralla med kesella, soltorkade tomater, tomat, paprika, rödlök + lite örtsalt. Och till ärtsoppan hade jag såklart en massa senap ^^


ÄRTSOPPA
Ca 6 portioner

Ingredienser:
500 g (6 dl) gula ärtor
ca 1 1/2 liter vatten
1 hackad gul lök
1 tsk salt
1 tsk timjan
1 grönsaksbuljongtärning

Häll upp ärtorna i en stor skål. Släng dem som ser grå/gröna eller konstiga ut. Skölj ärtorna och lägg dem sen i blöt. Låt dem stå i ca 12 timmar. Häll på 1 1/2 liter nytt vatten + salt och koka upp ärtorna. Skumma av och låt dem sedan koka på låg värme tillsammans med lök och buljongtärning. Låt koka ca en timme tills ärtorna är mjuka. Tillsätt timjan och ev lite mer salt. Servera med senap och bröd/mackor. Går även jättebra att frysa in.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0